Recept på mumsbitar

Här kommer recepten på de mumsiga sötsakerna jag gjorde i söndags. Båda blev riktiga mumsbitar!



Receptet är från Leilas söta jul!

 

Jag blev jätte nöjd med den här, det krävdes lite tålamod från min sida för att stå och kolla på termometern men det var det värt så här i efterhand. Den blev jätte fin i konsistensen och smaken. Jag valde att skippa lakritspulvret och jag använde vanligt strösocker istället för mörkt Muscavadosocker, exakt samma mått. Sen en viktig sak! Det är mycket viktigt att ni använder er utav en elektronisk termometer el.liknande för det får absolut inte bli mer än 116 grader, om det blir det så spricker kolan och då blir det pannkaka.. Så här kan en sådan termometer se ut:

Just denna är köpt från Ica




Här är receptet som jag använde mig av.

 

Denna blev sagolikt god alltså. Jag brukar ju göra pannacotta, dels för att det är lätt att göra men också för att slutresultatet blir så otroligt bra. Jag valde att strö lite hackad mörk choklad över pepparkakssmulorna också, det passade jätte fint till. Så om ni inte är vana vid att göra någon dessert eller har tänkt att göra pannacotta men dragit sig för att det ser avancerat ut, gör det! Det är inte alls svårt och det går fort att göra. Det är också smidigt för den ska stå i kylen minst 3 h eller tills den stelnat, Men, den kan stå längre, upp till ett dygn så om ni ska ha gäster över så kan ni börja med att göra denna innan själva middagen så har ni desserten gjord. Jätte smidigt!





Kommentarer
Postat av: Moa

Mumsigt! Synd att jag missade, för det ser verkligen jättesmarrigt ut :) <3

2011-12-20 @ 10:07:35
URL: http://themoie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0