Marilyn Monroe

Jag har länge tänkt på Marilyn Monroe men jag har haft en ganska dömande bild av henne, ni vet den där bilden som all media och bilder på henne har gett en? Jag har helt enkelt varit väldigt fördomsfull, men dock aldrig lämnat min kuriositet angående henne. Hon är ju slående vacker och hennes ögon ger mig en känsla av att jag vill veta mer om henne.
När jag har varit i bokhandlar och tittat så har jag återkommande gånger tittat på boken "Blonde" av Joyce Carol Oates (underbara författarinna!) som är baserad på Monroes liv, men jag har inte riktigt känt att mina pengar ska gå till den boken.

Men då för någon månad sedan så hade jag lite tid att döda i centrum och jag gick då (självfallet) in i en bokhandel. Jag som älskar verklighetsbaserade böcker gick då till denna avdelning och jag fastnar direkt för en bok, självklart med Marilyn på framsidan.

Boken var allt jag kunde önska mig och jag ville bara ha den direkt! Tyvärr så sa flugorna i plånboken ett och annat och jag kunde inte köpa den då.

Jag kunde bara inte släppa tanken på boken och jag tittade runt på nätet för att om möjligt hitta den för en lite billigare peng. Och det gör jag!

Beställt och klart så satt jag nu någon vecka senare med min skatt i händerna och läste, och läste och läste. Jag satt och noterade massvis med texter och 2 tredjedelar av boken är nu fullproppad med notiser.

Min bild utav Marilyn Monroe är nu en helt annan och jag kan inget annat än att se upp till henne, inte till avbilden "pinuppan" Marilyn utan till den riktiga Marilyn, den mörka och diktande verklighets-Marilyn.

Jag hann inte se klart avsnittet på Efter tio idag men som tur är så kan jag se den på Isabellas sida senare.

Så vad tror ni står på min önskelista som är i mammas ägo sen någon vecka? (Hon har fått 2.. en lite uppdaterad)..
Självklart filmer och böcker om/av denna kvinna. Vad annars?

Den riktiga Marilyn i sina bästa stunder, läsandes..







Kommentarer
Postat av: Moa

Underbar bok och underbar kvinna. Läste den där boken när jag var femton, tror faktiskt att det var en av de första böckerna jag läste av Oates och sedan dess har jag ju varit fast i träsket. Som du vet! Kul att du gillar den.:) Sen vet man ju inte riktigt huruvida vissa saker är sanna eller ej. Vi får väl göra egna efterforskningar ^^



Om du har tråkigt någon dag (höööh), läs dramat "Death of a Salesman", eller en "Handelsresandes död" av Arthur Miller, hennes man. Galet bra pjäs. Fungerar väldigt bra att läsa :D

Kramis <3<3<3

2011-11-21 @ 23:01:42
URL: http://themoie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0