Läsvärt - Besatthet?

Jag har som sagt ett väldigt stort intresse av sanna historier. När jag sett en film som baserats på en sann historia så är jag inte sen efteråt med att googla på personens namn och läsa hela artiklar om denne. Just för tillfället så sitter jag och läser om Aileen Wournos, en kvinnlig seriemördare som dömdes till döden. Det är henne som filmen Monster handlar om, som vi såg i förrigår.

Jag blir nästintill besatt när jag läser om sånt här och ser sådana filmer.
Jag vill veta allt om personen och jag vill se bilder på dem osv osv.. Jag skapar ett ha-begär, jag vill ha alla böcker som skrivits om det, jag vill se alla filmer och dokumentärer och jag vill se så många bilder som jag bara kan. Jag sitter sedan och kollar på personens ansiktsuttryck och mimik och försöker sedan förstå mig på personen i fråga.

Jag vet inte om det är sjukligt men jag blir som fast bara.
Jag har en sak som heter superfokusering (fick jag veta av min psykolog) som gör att jag kan sitta och bara läsa, läsa och läsa på datorn t.ex. Jag försvinner som in i en annan värld och jag glömmer bort det som är runtomkring. Detta är både bra och dåligt. När jag sedan "vaknar" så kommer jag på mig själv att ha glömt bort att E sitter bredvid mig eller att jag skulle gjort någonting annat. Jag har fått den här superfokuseringen av min farfar. Jag ser just det som positivt för han var väldigt framgångsrik och visste allting om andra världskriget (och då menar jag allt) just för att han kunde sitta och läsa i timmar och han behövde bara läsa det en gång sen kunde han det. Jag har även fått mitt fotografiska minne utav honom, som gör att jag kan "gå tillbaka" i texter och böcker när jag t.ex. sitter på ett prov.

Det jag menar med detta är att mitt intresse kan rinna över till en något liten besatthet utan att veta om det.


Jag äger ett 30 tal böcker om andra världskriget och Hitler, just för att jag är så otroligt intresserad och besatt utav att veta vad som kan driva en sådan ondska.

Det är väl just det som gör det.


Therons' förvandling till Wournos, vilket blir helt galet likt och hon gör rollen otroligt skickligt. Inspelningteamet visade Charlize klipp från dokumentärer med Wournos i för att hon skulle kunna agera så likt som möjligt.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: neli

hihi ja det var en mysig kväll igår =)

ne men du kanske kommer ihåg han svenska målvakten som dog i höstas i flygkraschen i ryssland? han var lite av en favorit och dem ska hissa upp hans matchtröja på den matchen =/ dem kommer göra som en liten hyllning till honom...

2012-01-08 @ 16:54:51
URL: http://iamsofashion.blogg.se/
Postat av: neli

ja stefan liv ja =( vilken jävla orättvis värld vi lever vi.. ja du var inte den enda som grät =(

2012-01-08 @ 17:03:22
URL: http://iamsofashion.blogg.se/
Postat av: LJ photos&texts

Intressant inlägg, verkligen. (:

2012-01-08 @ 18:09:41
URL: http://laramore.blogg.se/
Postat av: LJ photos&texts

SVAR; Tack själv (:

2012-01-08 @ 18:40:27
URL: http://laramore.blogg.se/
Postat av: DAISY

Jag förstår exakt hur du menar, jag brukar också göra så! Det är så himla intressant att läsa om personen efter att man sett en sådan film/dokumentär :)

2012-01-09 @ 13:47:26
URL: http://daisykewk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0