Mumsfilibabba - Recept



Vanilpannacotta m. hallon & chokladdekorationer, recept: 6 pers, ca 195 min.


4,5 dl grädde
1,5 kelatinblad
4,5 msk socker
1,5 st vaniljstänger (jag använde 2)
300 g hallon
100 g mörk choklad

Gör så här:
1. Blötlägg kelatinbladen i rikligt med kallt vatten i 5 min. Skär vaniljstängerna i mitten och skrapa ur innehållet med hjälp av sidan på kniven. Koka upp grädden med sockret och vaniljstängerna + det urskrapade innehållet.

2. Lyft upp kelatinbladen och utan att krama ur dem och tillsätt i grädden. Rör till en slät smet.

3. Plocka upp vaniljstängerna och släng. Häll upp smeten i fina glas eller skålar och sätt in i kylen i minst 3 timmar, max 1 dygn.

4. När det är dags för servering, skär hallonen i halvor (eller ha dem hela, helt efter egen smak) och lägg på pannacottan.

Chokladdekorationerna:

1. Smält den mörka chokladen i vattenbad. Lägg ut ett bakplåtspapper.

2. När den är färdigsmält, ta en metall-/träsmörkniv, sleva upp en mängd choklad och dekorera efter önskvärda figurer på bakplåtspappret.

3. När alla dekorationer är klara, in med den i kylen tills allt har stelnat. Dekorera på pannacottan vid servering med hallonen.

Klart :)!


Jag gjorde bokstäver till oss, den ni ser på bilden är min (såklart ;)). Det blev galet gott. Jag använde mig ju utav 2 vaniljstänger, då blir det så klart än mer smak :) Detta gör ni helt efter tycke och smak. Mumsfilibabba!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0