Tänkvärda och kloka ord och tips

 
 
Tänkte visa er meningar som är tänkvärda och väldigt användbara i vardagen:
"Optimism är att se varje problem som en möjlighet"
"I varje givet ögonblick gör varje människa så gott hon kan, efter sin förmåga, just då"

De här "ordspråken" har jag placerat över vår säng så att vi ser dem varje dag. Dem ger mig väldigt mycket och det ligger så mycket sanning i dem. Jag försöker att se allting positivt, det är svårt vissa gånger men oftast så lyckas jag. Det krävs hård mental träning men när man väl är där är det verkligen fantastiskt. Om man börjar med att försöka se ett problem varje dag som en möjlighet så kommer man komma långt och vardagen kommer att bli så mycket roligare och bättre.
Det andra ordspråket går jag själv efter, för jag gör inte mer än jag orkar med, just då när jag gör det. Om jag gör det hårdare och tuffare än jag orkar med då, finns det risk att jag kommer att må än sämre än jag gjorde innan och det är inte värt det. Det var den här filosofin jag gick efter nu sista året i gymnasiet och hur bra gick inte det? Jag gjorde det jag kände att jag kunde, jag gick efter min förmåga och det gick jättebra. Jag klarade 3an och det med mer än godkänt i betyg som var min första eftersträvan. Jag tror på att om man sänker pressen på sig själv, som jag gjorde, så preseterar man än bättre, vilket jag också gjorde. Då förväntar man inte mycket utav sig själv och om man inte känner pressen och presterar bra ändå så kommer man att må ännu bättre efteråt: Du har inte tröttat ut dig själv för att nå ett visst betyg eller mål. Du har inte lagt ner din allra sista energi på uppgiften i fråga, utan du har gjort det du kunde, just då, och det kommer förmodligen gå lika bra eller ännu bättre och du kommer vara pigg och nöjd efteråt. Jag tror även på att du är mer nöjd med en insats om du inte har blivit utmattad på kuppen av uppgiften.
 
Varje morgon/kväll eller någongång under dagen som du känner att det är jobbigt och allting strävar emot, då ska du tänka på 3 saker som du är tacksam för: "En sak jag är tacksamför är... En annan sak jag är tacksamför är.... Ytterligare en sak jag är tacksam för är..." På detta sätt kommer du att öppna dina sinnen och tankar och kunna ta in det positiva i det du tänker att du är tacksam för och du kommer känna dig mer lättad och glad efteråt. Prova, det kommer göra underverk i ditt mående. Hm, jag kan börja:
En sak jag är tacksam för idag är att jag mår bra i kroppen.
En annan sak jag är tacksam för är att jag har så underbara människor i min närhet, framförallt min farmor som alltid finns där för mig.
Ytterligare en sak som jag är tacksam för är att jag och mamma tog en powerwalk igårkväll så jag fick utlopp för min överskottsenergi.
 
Ta gärna efter mig och tänk för dig själv nu vad just du är tacksam för idag, det kan vara väldigt banala saker som att du har smör i kylen till din morgonsmörgås eller att det inte gått någon propp under natten så du kan koka ditt morgonkaffe. Du kommer att bli mer positiv och må bra hela dagen om du börjar morgonen med att tänka på någonting bra, jag lovar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0