Sjukdomen Fibromyalgi






Har varit frånvarande ett tag. Dels för att internetet här i lägenheten inte har fungerat (som jag skrev i helgen) och sen för att jag har varit rätt dålig. Mest haft en fruktansvärd värk i halsen och snytit mig var tredje sekund ungefär. Så jag har inte varit så "bloggbar". Men nu är jag tillbaka! Jag har saknat er :)



Idag har jag fått svar på en del frågor
. Jag har sedan 2 år tillbaka haft en värk i kroppen, den har varit starkare eller lite svagare, den har suttit i benen, den har suttit i överkroppen. Den har gått ut i fingrarna och sedan fötterna. Den har iallafall blivit värre med tiden och den här hösten så har jag haft väldiga problem med den. Den sitter nu i hela kroppen, men den förflyttar sig lite hit och dit. Mormor hade Fibromyalgi och det är detta vi har undrat om jag haft. Vi var hos Reumatologen för ett och ett halvt år sedan men då hade jag inte tillräckligt med kriterier uppfyllda för att få diagnosen ställd, (Fibrobyalgi är en kriteriesjukdom) men läkaren sa att om vissa saker skedde så skulle jag höra av mig, bl.a. om jag får ondare. Vilket jag nu fick under hösten och vi bestämde oss för att åka till husläkaren för att be om en ny remiss då det gått mer än ett år. Han skickade den och för en vecka sedan så ringde dem och jag fick tid till idag.

Jag har haft stora problem med det här under de senaste månaderna då de blir värre under stress och press, vilket jag upplever från skolan. Ingen negativstress, men det är ju alltid en stress att gå i skolan. Det är också så att fibromyalgi är väldigt "tricky", om man inte har ont i kroppen när man vaknar på morgonen så kan man förvänta sig att man får magproblem eller migränliknande huvudvärk under dagen. Jag har dock inte velat klaga och vara jobbig, varken här i bloggen eller i "verkliga livet" så mitt humör har fått ta sig lite stryk ibland då jag inte orkat ha humöret uppe.

För att "översätta" fibromyalgi så kan man säga: Kronisk smärta i hela kroppen.
Fibromyalgi går inte att bota, det finns inga speciella mediciner och det är alltså kroniskt, alltså kommer jag att ha det hela mitt liv. Det kan också bli lite bättre när jag blir äldre. Det som man kan göra det är att äta smärtstillandetabletter, såsom Ipren och liknande.

Min läkare hos Reumatologen på Danderyd är en pärla, han är lugn och han lyssnar på allt jag har att säga. Vi var där inne i en timme idag och han tog god tid på sig att gå igenom allting. Det känns otroligt bra och han gav mig lite tips. Han ville även att jag skulle ta lite blodprover för att gå vidare med olika saker så de kommer jag få svar på den 20 mars.

Jag känner mig inte nere, jag är inte ledsen, jag är snarare starkare nu än när jag gick in till honom i morse. Jag har varit 90 % säker på att det har varit detta jag har gått omkring med. Nu ska jag lära mig att leva med det och jag har redan tankar och planer på hur jag ska gå vidare.

Lite exempel på vad som är jobbigt för mig att utföra är t.ex:

Gå på bio - jag får ont i underkroppen när jag sitter ner mer än 30 min.
Diska - stekpannor o.dyl. är ibland för tunga för att jag ska kunna utföra disken utan besvär.
Hålla i paraplyn - får ont efter någon minut i fingrarna
Sätta upp håret - jag har svårt att hålla armarna över huvudet och utföra saker (samma med att tvätta håret)
M.m. Bara för att "ni ska få er en bild" på hur det kan vara.

Men jag viker mig inte och jag kommer inte lägga mig ner och sörja för det här.
Jag fick detta genom att mormor hade det och det ser jag som någonting positivt. Jag har svårt att se andra likheter mellan mig och min älskade mormor, (jag är mer lik min pappas släkt och min bror är mer lik mammas) det enda jag har kommit på är min envishet och att jag har hennes blod i mina ådror. Men nu, nu har jag äntligen någonting som hon också hade och det gör mig stark för jag har aldrig känt en starkare människa än min mormor.

Nu mormor, nu är vi lika, du och jag. Äntligen får jag dela någonting med dig och det är jag stolt över.


För att läsa mer: KLICKA HÄR.


UPPDATERING: För en mer bättre beskrivning av vad FM är så säger de så här på sidan som jag länkade till ovan: Fibromyalgi betyder smärta i muskler och bindväv.




Kommentarer
Postat av: Moa

Jag tycker att du tacklar det så bra. Och hittar en bra vinkling på hela situationen :) Skönt att det inte blev något negativt, även om jag förstår om det är jobbigt :/

Kramar

<3

2012-03-07 @ 16:51:42
URL: http://themoie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0