Litteraturvetenskap I?

Mina älsklingar


Min kära Moa väckte en idé i mitt huvud i helgen.
Hon har läst både Litteraturvetenskap I och håller på med litteraturvetenskap II nu som hon ska börja skriva en B-uppsats i nu. Hon har då planerat att läsa Litteraturvetenskap III om 3 år (hon ska läsa Journalistik först) och då i helgen när vi satt och var lyriska över vacker litteratur (det är oftast dit våra diskutioner hamnar) så ploppade detta ur hennes mun: "Men Emma! Du har 3 år på dig att läsa LVI och LVII, så kan vi läsa LVIII tillsammans!". Först skrattade jag lite och tänkte: "Plugga, jag, nu?" men jag behöver ju självklart inte börja kursen nu, men iallafall. Men vi har iallafall, de senaste gångerna vi träffats, ramlat in på litteratur då vi båda älskar att läsa, delar intresset i vackra texter och hon har väckt en kärlek i mig gentemot Joyce Carol Oates (inte så svårt att få mig på fall dock) och vi har diskuterat olika författare och böcker och då sa hon till mig för 2 veckor sedan: "Men du skulle passa bra på LV!". Jag älskar faktiskt att diskutera böcker och texter, men jag har inte riktigt någon att göra det med, förutom Moa då (Nu är det ju så att det är ett x antal mil mellan oss så våra diskutioner urartars snabbt när vi väl träffas, eftersom vi har tonvis att tala om). Så saken är ju den att jag inte gör detta så ofta, diskuterar litteratur alltså, men jag älskar att läsa och blir lyrisk när jag läser vackert skrivna böcker, såsom Mörkt Vatten av JCO. Så, idag, så satt jag och mina fina vänner i skolan och pratade och då ramlade vi in på vad vi har sökt till hösten. Jag själv har inte sökt någonting utan känt att "det är ingenting för mig", tjena! Efter vi hade pratat om det så blev jag helt knasig i bollen! Varför har jag inte ansökt för? Men då lugnande dem mig och sa att man kan göra en sen anmälan och att man ändå har en chans att få en plats på en kurs. Hur glad blev inte jag när jag hörde det? Så nu, direkt när jag kom hem från träningen och duschen, så surfa jag in på SUs hemsida och klickade mig snabbt in på LV och där fanns den. Till min lycka så kan man göra sena anmälningar till den, ska bara prata med mamma, pappa och E om det först, men åh. Jag kan knappt vänta på att få diskutera gamla klassiker. Åh, underbara Litteraturvetenskap, vi ses nog i framtiden ♥


Kommentarer
Postat av: Moa

Som sagt, det skulle nog passa dig som handen i handsken! Man kan bygga mycket på det också.. Lärarprogrammet, journalistik (höhö) och så kan man ju faktiskt forska på heltid. Bara analysera hela dagarna. Bli akademiker for real. Det är inte dåligt tycker jag ^^

Men att det är din kurs... är väl egentligen det bästa argumentet?:)

Kramis <3

2012-05-08 @ 18:57:58
URL: http://themoie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0