Recept till mumsigheter

Hej allihopa :)

Det var jätte kul att träffa kusin och hans dotter igår. Jag hade bakat två kakor, kladdkaka och björnkaka. Björnkakan råkade ut för ett litet missöde, vi hade ingen tillräckligt stor form så det blev en lite för liten så det blev som ett litet vulkanutbrott, det blev en liten översvämning så att säga, men den blev god ändå :) Och det var ju huvudsaken.


Kladdkakan, björnkakan och grädde med kardemumma i.

Receptet till kladdkakan hittar ni här. Jag hade dock den inne ca 8 min extra.
I grädden så hade jag bara i lite kardemumma på måfå :)


Björnkaka, en sockerkaksform:
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl mjöl
  • 1½ dl mjölk
  • 1 hg smör
  • 2 tsk kanel
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk kardemumma
  • ca 30 min i 200 grader
  1. Börja med att sätta ugnen på 200 grader
  2. Vispa ägg och strösocker förhand till en slät smet
  3. Smält smöret
  4. Blanda torrvarorna i en enskild bunke
  5. Vänd sedan ner torrvarorna i sockersmeten
  6. Vispa ihop det och ha sedan ner det smälta smöret och mjölken efter det.
  7. Vispa ihop detta till en jämn smet.
  8. Smöra sockerkaksformen och häll sedan i smeten i formen, in i ugnen i ca 30 min. Känn efter med en sticka för att se om den fortfarande är kladdig inuti efter 30 min, om den är torr så är det dags att ta ut den.
  9. Låt den sedan svalna i formen i 15 min och sen är det bara att servera!
Hoppas det kommer smaka :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0