Lördag

Tidsinställt

Kan tänka mig att jag är en väldigt glad och lycklig Emma just nu. Salem-konsert igår och mysigt boende på Klockargården, säkert en mumsig frukost och världens härligaste sällskap vid min sida.

Har ju lovat er recept på mina góbullar ett bra tag nu, och håll i er för här kommer det!

 

Vaniljkräm:

  • 2 äggulor
  • 2 dl kaffegrädde (eller rödmjölk)
  • 1 msk strösocker
  • 2 tsk potatismjöl
  • 2-3 msk vaniljsocker/ eller 1 vaniljstång
Tillagning:
  1. Blanda alla ingredienser förutom vaniljsockret i en kastrull
  2. Sjud krämen under ständig omröring tills den tjocknat. Var aktsam så att krämen inte börjar koka, då blir den tunn.
  3. Ställ krämen i kallt vattenbad och rör om då & då under tiden den svalnar.
  4. Tillsätt vaniljsockret när krämen kallnat.
Om man vill ha den riktigt äkta vaniljsmaken kan man istället använda vaniljstång.
  1. Snitta vaniljstången, skrapa ur och lägg de svarta kornen och stången tillsammans med de övriga ingredienserna i kastrullen före sjudning. Plocka sedan bort stången när krämen kallnat.
Jag använde mig av vaniljstång, jag har inte provat men nästa gång jag gör så kommer jag göra trippelsats av vaniljkrämen, det blir många bullar och vaniljkrämen blev bara som en liten "plätt". I huvudreceptet så står det av man även ska använda sig av mandelmassa, det står dock inte om man ska blanda det med vaniljkrämen men jag valde att lägga mandelmassan innan vaniljkrämen. (Och inte så mycket som det står i huvudreceptet, smaksak)

Góbullar

Jäsning: 40 min + 5 min
250 grader i ca 10 min

  • 200-250 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 75 g jäst
  • 1½ dl strösocker
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 ägg
  • 1½ liter vetemjöl
Fyllning:
  • 3 dl vaniljkräm
  • 200 g mandelmassa
Pensling:
  • 1 dl smält smör
  • 2 dl strösocker
Tillagning:
  1. Smält smöret i en kastrull & häll på mjölken
  2. Smula sönder jästen i degbunke och tillsätt socker, salt, kardemumma, ägg och det ljumma degspadet.
  3. Tillsätt efterhand mjölet och arbeta degen blank och smidig
  4. Låt jäsa i 5 min.
  5. Baka ut degen till runda bullar och lägg dem på en smord plåt
  6. Tryck ett djupt hål med tummen i varje bulle och fyll hålet med vaniljkräm och mandelmassa
  7. Låt bullarna jäsa i ca 40 min
  8. Grädda i 250 grader i ca 10 min eller tills de fått fin färg och känns lätta
  9. Pensla de varma bullarna med smält smör och doppa dem i strösocker.
Jag gjorde vaniljkrämen innan jag ens började med bullarna, det är mycket enklare, annars kan det bli svårt att hinna med allting.


Smaklig bakning


Kommentarer
Postat av: FlizanLizan

Hejsan



Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 kr eller 100 kr :P

2011-08-06 @ 13:51:21
URL: http://flizanlizan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0