Tillåt dig själv att må bra

God morgon solstrålar. Har en effektiv men må hända jobbig dag framför mig. Mitt projektarbete, som alla gör i 3an, kommer i slutändan att vara en bok om min utmattningsdepression och hur jag tog mig ur den. Det som orsakade det (det jag vet om) och hur jag mådde då, men också hur jag mår idag. Den kommer innehålla bilder från den tiden och dagboksanteckningar och urdrag ur mina texter jag skrivit under den här perioden. Det är detta jag ska göra idag. Jag har börjat, men mycket smått. Så jag måste komma igång med det och det tänkte jag göra idag. Jag har en vision och en dröm och det är att ha min bok publicerad, med mitt omslag på, min titel och namn på. Om jag kommer hinna det till projektarbetsdagen, det får vi se men den ska bli publicerad. Så är det bara.

Det är viktigt att ha drömmar och visioner och det är sådana som har tagit mig dit jag är idag. Jag hade en dröm och det var att få må bra igen. Just då visste jag inte vad det innebar att må bra för det var ett långt tag sedan jag hade mått bra då. Men idag vet jag vad det är, och det är att känna lycka varje dag. Självklart så har jag fortfarande mina kamper, jag ska verkligen inte säga att jag mår bra hela tiden, för det vore att ljuga. Men stunderna är mycket mycket mer sällsynta nu för tiden och när de väl kommer så gör jag allt jag har lärt mig för att skjuta bort tankarna och inte sjunka ner i det där mörka och obegripliga "modet".

Så jag ska alltså skriva idag och för att göra det så måste jag lyssna på en speciell musik för att komma in i det där modet. Det är dyster och ledsam musik men det är sådan musik jag måste lyssna på för att kunna skriva så som jag vill skriva. Att sjunka ner i det där modet är tufft men som sagt, det måste göras. För boken ska bli så som jag vill att den ska bli. Så att göra detta idag, det kommer nog bli jobbigt men jag vet hur jag ska bete mig för att inte fortsätta vara dyster och nere när jag väl slutar skriva idag.

Det som är viktigt när man mår så här det är att göra någonting. Inte tillåta sig själv att fortsätta sitta i soffan och gråta och tänka mörka tankar. Utan gör någonting, ta en lång och varm dusch, gör en ansiktsmask, smörj in dig i en mjuk och väldoftande body lotion, ta på dig sköna kläder, fixa till dig (om du är tjej så sminka dig), fixa håret och gå ut, det kan räcka med en promenad bara, eller gå till ett fik i närheten och sätt dig och lyssna på folket som är där och fokusera på någonting annat. Jag lovar dig att du kommer må så mycket bättre, om du verkligen gör så här. Skjut bort tankarna, fokusera utåt, märk hur fina löven är nu på hösten när dem skiftar i orange och gult, titta på molnet som kommer ur din mun när du andas den friska och krispiga luften. Lyssna på hur det susar i träden och märk hur personen som går framför dig tar sina steg. Om du gör detta så kommer du att må bättre. Du kommer märka att det finns så mycket mer där ute som väntar på dig än dem mörka och obehagliga tankarna som rör sig inom dig just då.
Tillåt dig själv att må bra.

Det är detta jag kommer göra sedan när jag har skrivit klart och ska komma upp ur mitt skrivmode. Men nu ska jag klä på mig bättre kläder och gå ut och gå, lyssna på musik och komma in i modet. Detta kommer bli tufft, så det är min utmaning idag.



Kommentarer
Postat av: mams

du är en tuff tjej!! <3 det kommer att går bra, viljan finns, det är det viktigaste!

pyzz <3 <3

2011-10-17 @ 09:04:15
Postat av: Annika Ottoson

Hej Emma, vad härligt att du skriver ett projektarbete om dig själv, det gjorde jag också. jag skrev en biografi om allt jag i min uppväxt, typ tiden när vi slutade hänga till hur jävligt det var sista året i gymnasiet, och det blev som en terapi för allt jag genomlidigt. Jag fick förfråganingar om att få den publicerad men mitt svar var att jag inte var färdig än, och att jag aldrig kommer bli det. titeln blev "jag var peterpan men blev min egen bibel" och om några år kommer den publicerad, tills dess ligger det 26 kapitel i word på min dator, väntandes på att bli en helhet. Lycka till!

2011-10-20 @ 13:24:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0