Sover du dåligt?



I Norrtälje kan man säga att vi gick loss på böcker, både jag och Erik. Jag hade dock kunnat gå därifrån med än mer än vad jag kom ut med, men ibland får man hålla tassarna i styr, hittade nämligen några böcker som jag önskar mig i studentpresent och blev så glad när jag såg dem så jag började fingra på dem men sedan sa min självdisciplin ifrån, mycket skönt att ha en sådan ibland. Det blev iallafall 2 böcker för mig och 3 st för Erik. Jag hittade en stor och tung bok om min idol Marilyn Monroe och en bok till min lilla samling av Joyce Carol Oates. Erik hittade en bok om Freddie Mercury som vi båda avgudar (vi har till och med planerat att vår framtida hund ska heta Freddie efter honom), den ska bli otroligt intressant att läsa. Han plockade även på sig Henrik Fexeus senaste och Zlatans bok, of course. Det är kul att vi båda delar intresset att läsa intressanta biografier, dock har inte Erik kommit in i det här att sitta/ligga och läsa på vardagarna utan han är mer en sommar-läsare, vilket väldigt många är. Jag undrar om jag skulle kunna få honom att börja läsa på vardagar också? Någonting som är riktigt riktigt bra, och som är ett stort tips till er som har svårt att sova/somna, är att läsa i sängen innan ni släcker lampan. Helst ska man inte ha tittat på tv eller suttit vid datorn 45 min innan sovdags, då hjärnan håller fast vid dem impulser dessa ger och gör att vi har svårt att koppla av och ögonen blir belastade. Jag läser i princip i 45 min innan jag släcker, dels för att jag älskar att läsa, men det gör även att jag somnar på direkten, efter jag släckt ner. Under tiden jag läser så hinner jag slappna av, jag hinner komma in i boken eller tidningen jag läser och hjärnan hinner koppla bort oväsentligheter men även, så hinner den koppla bort sådant vi sett på tvn, exempelvis en hemsk deckare, hemska nyheter osv. Det gör att vi, istället för att fokusera på jobbet/skolan eller andra "viktiga" beslut som måste tas innan John Blund slår till, försvinner. Detta är ett riktigt bra sätt att få en bra nattssömn.

 


Kommentarer
Postat av: Leila

Svar: men dudå?

2012-05-28 @ 17:32:20
URL: http://leiigot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0